Amazon A9 Algoritme

Forstå hvordan Amazons motor fungerer

Algoritmen på Amazon er mystisk og hemmelig. Det vil sige at det kun er kollektive erfaringer som kan drage konkrete konklusioner om hvilke tiltag der kan påvirke algoritmen. Amazons A9 algoritme bestemmer hvilke søgeresultater kunderne ser organisk. Det handler om at man med den rette strategi skal opnå en god organisk ranking i søgeresultaterne, når kunder søger efter vare i din produktkategori.

Hvad fokuserer Amazons A9 algoritme på?

A9 algoritmen fokuserer på to områder:

  • Relevans 

  • Konverteringer (hvilke der har størst sandsynlighed for et salg)

Amazon tjener kun penge hvis et salg går igennem – ellers tjener hverken sælger eller Amazon penge. Dermed ikke sagt, at Amazon ikke tjener penge på bl.a. PPC. 

Det betyder at algoritmen er designet til at vise kunderne de produkter som har størst sandsynlighed for at sælge, lige nu og her. Dataen, som ligger til grund for algoritmens beslutninger, bliver opdateret hvert sekund, hvilket betyder at din organiske rangering kan flytte sig i tilfælde af en ny konkurrent, eller fald i efterspørgsel.

 

Hvordan fungerer A9 algoritmen?

Algoritmen forbinder en lang række data, der kan være afgørende for hvordan dit produkts KPI’er kommer til udtryk i den organiske ranking af dit brand eller dine produkter.

Hvordan bliver mit produkt relevant?

For at dit brand skal have relevans skal folk bl.a. klikke på dit produkt. Hvis du har en click through rate på 5% vil du være mere relevant for søgningen end din konkurrent, der har en click-through rate på 2%.

En CTR kan variere utroligt meget. Det afhænger af, om folk søger specifikt på dit produkt, eller om de søger på en produktkategori, som dine produkter hører ind under. Derfor er det også en nødvendighed at arbejde på sin brand awareness via andre metoder som f.eks. annoncering, ekstern markedsføring på markedet, eller en god prisreduktion i en periode for at komme i betragtning hos kunderne. 

Hvorfor er konvertering vigtig?

Konvertering er helt basalt vigtig for, at du tjener penge. Derudover er konverteringsraten af dine produkter en endnu mere kritisk succesfaktor for dit brand på Amazon.

 

En af de ting du kan gøre for at konvertere bedre, er noget der konverterer 33% mere for vores kunder – det er nemlig en brandstore.

Lige netop en brandstore kan være med til at sikre, at din bounce-rate (potentielle købere, der forlader din produktside hurtigt) holdes nede, hvilket er endnu et kritisk datapunkt i A9 algoritmen.

En anden ting, der kan skade din placering på Amazon kan være noget, der minder om bounce-rate men faktisk er mere skadelig. Det vi taler om, er din exit-rate.

Hvad er en exit-rate?

En exit-rate betyder, at folk ikke blot ”bouncer” tilbage på Amazon for at lede efter en konkurrent, men de faktisk forlader Amazons hjemmeside helt uden at købe noget som helst. Det er muligt, at den potentielle køber ikke var interesseret i lige specifikt dit produkt, men at man som sælger skubber dette individ helt ud af Amazon Universet som er verdens største markedsplads, er de ikke videre begejstret for. 

For at undgå en decideret høj exit- og bounce rate, er det vigtigt at dine produktlistings samt brandstore er funktionel, let at navigerere, og kommunikerer dit budskab på stærkeste vis.

Hvilke faktorer er de vigtigste for A9 algoritmen?

Produkttitel

  • Din titel skal være deskriptiv for dit produkt og samtidigt være nøje undersøgt ift. at skabe søgeresultater, der kan være booste dit brand i søgefeltet. Med en skarp titel finder kunder dig nemmere, og med den deskriptive del vil det blive kort beskrevet hvad dit produkt kan og hvilket problem dette løser. Med disse kombinationer vil det skabe mersalg, da flere ender på din produktside. Hold dig til sidst indenfor det maksimale antal tegn tilladt, da du ellers kan risikere, at dine produkter ikke bliver beskrevet.

 

Bullet points

 

  • Dine bullet points skal fremhæve dine USP’er. Bl.a. dit produkts funktioner og garantier. Det kan være, du fortæller, at dine solbriller eksempelvis er organisk nedbrydelige i naturen. Derudover skal du fremhæve fordelene ved – i dette eksempel – dine solbriller. Det kan være, at dine solbriller er lavet af et meget let materiale, der bekæmper, at de går i stykker hvis du eventuelt skulle tabe dem. Her skal du være præcis og skarp i dine formuleringer

Produktbeskrivelse

  • Her skal du kende dit publikum og fange dem gennem storytelling. Mange prøver første gang og ender ofte med at udvande produktbeskrivelser med fyldeord og håber på det bedste. Det er en tilgang, der kan optimeres på løbende og analyseres med målbare data idet man skalerer sit salg. Dog kan man med det rette grundlag og research før lancering skabe data inden man går i gang med dette område. Helt grundlæggende er det vigtigt at appellere til din målgruppe så der skabes et behov.

Keywords

  • Med Amazon SEO og annoncering kan man skabe nogle fantastiske resultater på Amazon. Dette er nok et af de mere kritiske områder af din organiske placering når du skal sælge på Amazon. Det er også et af de områder, der kræver research når man skal vælge de helt rigtige søgeord.

Salgshistorik

  • ·Dine salg er meget vigtige for at være godt rangeret. Des flere produkter du som sælger får sendt afsted, des flere penge tjener Amazon på at du rangerer godt. Derfor skaber man en win-win situation.

Reviews

  • De reviews (anmeldelser) dine produkter får er i samarbejde med dine salg også en meget væsentlig succesfaktor. Når du som sælger modtager gode reviews skaber det ikke mindst en troværdighed omkring dit brand, men Amazons algoritme anerkender dermed også dit brand som en succes og skubber dig længere op i resultaterne. 

Kontakt os i dag:

Her hos Trademinds står vi altid klar med professionel og kompetent rådgivning. Tag kontakt til os i dag, for at få sparring til hvordan du og din virksomhed med vores hjælp kan sælge grænseløst på Amazon!

  • Facebook
  • LinkedIn

salg@trademinds.dk

53 65 10 11

Hermodsvej 5B,

8230 Åbyhøj, DK

Trademinds

© 2020 Trademinds Aps - Tlf: 53 65 10 11 - CVR: 41546662 - All rights reserved

Cookies

Privatlivspolitik

Certificeret bureau hos Amazon

Amazon A9 Algoritme

Skal Mikkel hjælpe dig med at forstå Amazons motor?

Til et møde med Mikkel, vil du få professionel sparring om dit potentiale på Amazon, og blive anbefalet et set-up som giver mening for jeres forretning.