Amazon A9 Algoritme

Forstå hvordan Amazons algoritme for rangering af produkter i søgeresultaterne fungerer
Amazon A9 algoritme for rangering

Hvad fokuserer Amazons A9 algoritme på?

Algoritmen på Amazon er mystisk og hemmelig. Det vil sige at det kun er kollektive erfaringer som kan drage konkrete konklusioner omkring hvilke tiltag der kan påvirke algoritmen.

Amazons A9 algoritme bestemmer hvilke søgeresultater som kunderne ser organisk. Det handler om at man med den rette strategi skal opnå en god organisk rangering i søgeresultaterne, når kunder søger efter vare i din produktkategori.

A9 algoritmen fokuserer blandt andet på to områder:

  • Relevans

  • Konverteringer (hvilke der har størst sandsynlighed for et salg)

Amazon tjener flere penge hvis et salg går igennem.

Det betyder at algoritmen er designet til at vise kunderne de produkter som har størst sandsynlighed for at sælge, lige nu og her. Dataen, som ligger til grund for algoritmens beslutninger, bliver opdateret hvert sekund, hvilket betyder at din organiske rangering kan flytte sig i tilfælde af en ny konkurrent eller fald i efterspørgsel på dit produkt.

Hvordan fungerer A9 algoritmen?

Algoritmen forbinder en lang række data, der kan være afgørende for hvordan dit produkts KPI’er kommer til udtryk i den organiske ranking af dit brand eller dine produkter.

Hvordan bliver mit produkt relevant?

For at dit brand skal have relevans skal folk blandt andet klikke på dit produkt. Hvis du har en click through rate (CTR) på 5% vil du være mere relevant for søgningen end din konkurrent, der har en click-through rate på 2%.

En CTR kan variere utroligt meget. Det afhænger af, om folk søger specifikt på dit produkt eller om de søger på en produktkategori, som dine produkter hører ind under.

Derfor er det også en nødvendighed at arbejde på sin brand awareness via andre metoder som f.eks. annoncering, ekstern markedsføring på markedet eller en god prisreduktion i en periode for at komme i betragtning hos kunderne.

Bliv opdateret omkring salg på Amazon.
Direkte i indbakken.




    Hvorfor er konvertering vigtig?

    Konvertering er helt basalt vigtig for, at du tjener penge. Derudover er konverteringsraten af dine produkter en endnu mere kritisk succesfaktor for dit brand på Amazon.

    En af de ting du kan gøre for at konvertere bedre, er noget der konverterer 33% mere for vores kunder – det er nemlig en brand store.

    Lige netop en brand store kan være med til at sikre, at din bounce-rate (potentielle købere, der forlader din produktside hurtigt) holdes nede, hvilket er endnu et kritisk datapunkt i A9 algoritmen.

    En anden ting, der kan skade din placering på Amazon kan være noget, der minder om bounce-rate men faktisk er mere skadelig. Det vi taler om, er din exit-rate.

    Hvad er en exit-rate?

    En exit-rate betyder, at folk ikke blot ”bouncer” tilbage på Amazon for at lede efter en konkurrent, men de faktisk forlader Amazons hjemmeside helt uden at købe noget som helst.

    Det er muligt, at den potentielle køber ikke var interesseret i lige specifikt dit produkt, men at man som sælger skubber dette individ helt ud af Amazon Universet som er verdens største markedsplads, er de ikke videre begejstret for.

    For at undgå en decideret høj exit- og bounce rate, er det vigtigt at dine produktsider, samt brandstore er funktionel, let at navigere i og kommunikerer dit budskab på stærkeste vis.

    Hvilke faktorer er de vigtigste for A9 algoritmen?

    Produkttitel

    Din titel skal være deskriptiv for dit produkt og samtidigt være nøje undersøgt i forhold til udvalgte søgeord. Med en skarp titel finder kunderne nemmere dine produkter og med den deskriptive del vil det blive kort beskrevet hvad dit produkt kan og hvilket problem det løser.

    Med disse kombinationer vil det skabe mersalg, da flere ender på din produktside. Hold dig til sidst indenfor det maksimale antal tegn tilladt, da du ellers kan risikere, at dine produkter ikke bliver vist.

    Bullet points

    Dine bullet points skal fremhæve dine USP’er, herunder dit produkts funktioner og garantier. Det kan være, at du fortæller, at dine solbriller eksempelvis er organisk nedbrydelige i naturen. Derudover skal du fremhæve fordelene ved – i dette eksempel – dine solbriller.

    Det kan være, at dine solbriller er lavet af et meget let materiale, der bekæmper, at de går i stykker hvis du eventuelt skulle tabe dem. Her skal du være præcis og skarp i dine formuleringer

    Produktbeskrivelse

    Her skal du kende dit publikum og fange dem gennem storytelling. Mange prøver første gang og ender ofte med at udvande produktbeskrivelser med fyldeord og håber på det bedste.

    Det er en tilgang, der kan optimeres løbende og analyseres med målbare data idet man skalerer sit salg. Dog kan man med det rette grundlag og research før lancering skabe data inden man går i gang med dette område.

    Helt grundlæggende er det vigtigt at appellere til din målgruppe så der opfyldes et behov.

    Søgeord

    Med Amazon SEO og annoncering kan man skabe nogle fantastiske resultater på Amazon. Dette er nok et af de mere kritiske områder af din organiske placering når du skal sælge på Amazon. Det er også et af de områder, der kræver research når man skal vælge de helt rigtige søgeord.

    Salgshistorik

    Dine salg er meget vigtige for at være godt rangeret, da en konvertering på et bestemt søgeord. netop viser Amazon at produktet er relevant for søgningen Des flere produkter du som sælger får sendt afsted, des flere penge tjener Amazon på at du rangerer godt. Derfor skaber man en win-win situation for alle 3 parter: Du tjener penge, Amazon tjener penge og kunderne finder hurtigt frem til dine produkter.

    Produktanmeldelser

    De produktanmeldelser, som dine produkter får, er i samarbejde med dine salg også en meget væsentlig succesfaktor. Når du som sælger modtager gode reviews skaber det ikke mindst en troværdighed omkring dit brand, men Amazons algoritme anerkender dermed også dit brand som en succes og skubber dig længere op i resultaterne.

    Relaterede artikler

    Hvad koster det at sælge på Amazon
    Hvad koster det at sælge på Amazon?

    Amazons priser kan være mange og svære at gennemskue. Læs om dem her!

    Hvad er Amazon FBA logistik
    Amazon FBA

    Forstå fordelene ved brug af den skalerbare løsning, Fulfillment by Amazon (FBA)

    Lad os tage et kald

    Ring til os eller udfyld nedenstående formular, så kontakter vi dig. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser inden for 24 timer på hverdage.