Hvad er Amazon seller central?
Amazon Seller Central er med andre ord ”min konto”. I dag står Amazon for 47% af e-commerce på det amerikanske marked. Du kan som virksomhed eller privatperson sælge dine produkter på hhv. det Europæiske, Amerikanske, Asiatiske eller Australske marked.
Det er en unik mulighed for at internationalisere sit brand, og opnå nye markedsandele og kundetyper i hele verden.
En af de måder, du kan tilgå de forskellige markeder via Amazon, er ved hjælp af de 2 primære centraler ”Amazon Seller” eller ”Amazon Vendor”.
Hos Amazon Vendor sælger du dine varer direkte til Amazon til forhandlerpriser, hvorefter de tager sig af salget til slutforbrugeren. Dog skal Amazon selv tage kontakt til dig, hvis man skal være sikker på at en vendor aftale kan blive en realitet.
Amazon Seller er den primære og mest favorable løsning til brandowners, hvis du ønsker at holde styr på dit brand på Amazon. En Seller løsning er også den, som Trademinds altid anbefaler, da der her er mulighed for at opnå den største omsætning.
Derfor kigger vi lidt nærmere på Amazon Seller Central. Her kan du styre hvad du vil sælge, hvilket marked du vil sælge på og til hvem.
Hvad kan jeg med en Amazon Seller Central?
Med Amazon Seller Central får du muligheden for at sælge du produkt direkte til slutbrugeren. Dette kan man gøre ved hjælp af nogle forskellige metoder. Her kan man enten bruge Amazon FBA eller Amazon FBM.
Via seller central kan du liste dine produkter på Amazons markedsplads, hvor du er i fuld kontrol over hvordan og hvornår du lancerer dine produkter. Derudover har du friheden til at skrue op og ned for priserne på dine produkter når du synes. Om det er højsæson for dit produkt, og prisen skal op, eller om du vil sætte det på udsalg er op til dig.
Når du bruger din seller central kan du skrue op og ned for markedsføringen på dine produkter. Herunder kan du bestemme hvilken form for markedsføring du ønsker at bruge. Hvis du vil lære mere om Annoncering på Amazon kan du læse om PPC her. (artikel kommer snart)
Seller central er også stedet hvor du uploader din grafik , A+content, brandstore og produktbilleder.
Hvordan styrer jeg min økonomi i Amazon Seller Central?
På Amazon Seller Central er der funktioner, hvor du kan få et overblik over hvordan din indtægter og udgifter fordeles i forbindelse med betalinger til ydelser hos Amazon.
Generelt er der mange mindre detaljer, som bliver nemme at danne et overblik over, når man bruger seller central.
Du kan bl.a. tilgå daglige, timelige, ugentlige eller månedlige rapporter, hvor dine omkostninger og indtægter vil fremgå tydeligt. Du kan altid følge med i dine ordre i realtid, så du trygt kan følge med i salget hele tiden.
Hos Trademinds anvender vi eksterne tools for at styrke performance overblikket med en mere innovativ måde. Dette anbefales altid, fordi Amazon Seller Central ikke er brugeroplevelsens konge endnu.
Hvad er vigtigt når jeg begynder at sælge fra min Amazon Seller Central?
En god lanceringsstrategi og en ”en brandstore” bør være på plads, når du begynder at sælge dine produkter. Hvis man forestiller sig, at Amazon er en stor ejendomsmægler, kan du med den rette markedsføring af dit produkt ”købe” de bedste grunde tilgængelige. Med den rette strategi kan du sælge hvad som helst til hvem som helst.
For at få fuld adgang til intern PPC og muligheden for at lave Brandstore & A+ content, skal du godkendes i Brand Registry. Læs mere om Amazon Brand Registry her: (artikel kommer snart)
Hos os tilbyder vi en række muligheder for at komme i gang med den perfekte start på Amazon, hvor Amazon SEO, PPC, og konverteringsfremmende content er alfa og omega i forbindelse med at markedsføre dit brand/produkt.
Relaterede artikler
Hvad koster det at sælge på Amazon?
Amazons priser kan være mange og svære at gennemskue. Læs om dem her!
Amazon FBA
Forstå fordelene ved brug af den skalerbare løsning, Fulfillment by Amazon (FBA)