Hvad er Amazon SEO?
Amazon SEO betyder søgemaskineoptimering på Amazon. Amazon SEO handler blandt andet om at anvende de mest relevante søgeord på dine produktsider, så netop dine produkter bliver vist først, når kunderne bruger disse søgeord på Amazon.
Men SEO på Amazon er mere end blot at vælge de rigtige søgeord.
Hvorfor skal du bruge din dyrebare tid på Amazon SEO?
Amazon er en af verdens største søgemaskiner til produkter. Derfor er søgeord (og SEO) på Amazon alfa omega, hvis man vil lykkes.
Ved en søgning på computeren viser Amazon kun op til 48 søgeresultater på første side – uanset konkurrencen. Og i en Mobile First verden er tallet endnu lavere: kun 28 synlige produkter.
Ligesom at bruge annoncering på Google, så kan det blive dyrt i længden at være afhængig af annoncering på Amazon. Det er derfor vigtigt, at du bruger Amazon SEO på den rigtige måde for at øge sandsynligheden for organiske placeringer med gode profitable salg.
Amazon SEO vs Google SEO – kampen om produktsøgninger
Selvom både Amazon og Google lever af at levere de mest relevante søgeresultater til deres brugere (flere brugere betyder flere annoncører), så er der stadig store forskelle på Amazon SEO og Google SEO.
Kunderne på Amazon er købeklare
På Google kan brugernes “search intent” (intention med søgningen) bestå af både informative, navigerende og transaktionelle søgninger. Med andre ord kan der typisk ligge flere forskellige motiver bag en Google-søgning.
Ved søgninger på Amazon, der jo først og fremmest er en handelsplatform, er søgninger overvejende transaktionelle, og købsrejsen meget kortere, da brugeren med det samme bliver præsenteret for et udvalg af købsmuligheder, og købsbeslutningen kun er få klik væk.
Det bedste gemmested: Side 2 på Amazon
Det er vist ingen hemmelighed, at der er penge i at rangere på side 1, når potentielle kunder søger efter produkter som lige netop dem, du sælger. Som tidligere nævnt er der dog begrænset plads på side 1, og konkurrencen om de værdifulde pladser er derfor stor.
Et værdifuldt værktøj til at sikre sig de bedste muligheder for at optimere sin rangering er Amazon Brand Analytics. Brand Analytics er et værktøj, som giver registrerede brands på Amazon mulighed for blandt andet at se populariteten af forskellige søgeord og demografiske info om deres kunder.
Forstå motoren bag rangering på Amazon: Amazons A9
algoritme:
Hvad er Amazons A9 algoritme?
Amazons A9 algoritme er systemet, som Amazon bruger til rangering af produkter i søgeresultaterne. Algoritmen er ret kompleks, dog styres den primært af to faktorer:
- Kundernes interaktion med søgeresultaterne
- Omsætning (salg, salg, salg)
Forklaringen er meget simpel: Jo flere tilfredse kunder, jo flere penge tjener Amazon.
Søgeresultaterne på Amazon
Amazon SERP (Search Engine Result Page) er søgeresultatsiden på Amazon og er her, hvor det bliver afgjort, i hvor høj grad dine produkter bliver disponeret ved de
produktrelaterede søgninger.
Som nævnt er der adskillige faktorer, der ligger til grund for, hvordan resultatsiden efter en given søgning ser ud for den enkelte bruger. Et af de vigtigste redskaber til at optimere dette er søgeordsanalysen.
Søgeordsanalyse på Amazon
Formålet med søgeordsanalysen er at bestemme, hvilke søgeord du vil rangere højt på. Både for at ramme din målgruppe, men også for at differentiere dig fra dine konkurrenter.
For at få adgang til denne værdifulde data findes der forskellige værktøjer. Det, vi benytter her hos Trademinds, er programmet Helium10.
Lav en SEO produktside
Selv den bedste strategi og analyse er ligegyldig, hvis arbejdet ikke eksekveres. Derfor er det utroligt vigtigt at få lavet en søgemaskineoptimeret produktside.
Ligesom på Google, hvor nøje placering af søgeord i eksempelvis Title Tags, er der også vigtige steder på Amazon:
-
Title
-
Bulletpoints
-
Description
-
Backend
Som nævnt er SEO også salg – derfor skal alle metrics øges, såsom CTR med billeder, anmeldelser, osv.
Link building på Amazon
Hvis du tidligere har arbejdet med Google SEO, så har du helt sikkert også stiftet
bekendtskab med “link building”. På Amazon er historien en anden. Her er den hemmelige ingrediens ikke så hemmelig endda – det er nemlig SALG. Som tidligere nævnt er Amazon interesseret i at skabe den bedste kundeoplevelse, hvilket Amazon gør ved at vise de bedste produkter først, det vil sige de produkter, som bliver købt mest. Men det kan stadig være meget fordelagtigt at linke til dine produkter på Amazon, da det kan være med til at skabe salg.
Men teoretisk set er salg fra eksterne kilder en rigtig god idé. Husk, at Amazon er
interesseret i eksponering. Og hvorfor skulle du ikke belønnes for at hjælpe med det?
Gør som på Google – betal dig til rangering i starten med Amazon annoncering
Nu tænker du sikkert: “ Jamen, hvis mit produkt starter med at rangere på side 12, og ingen alligevel bladrer så langt, hvordan skal jeg så få salg i starten til at rangere? ”
Svaret: Annoncering på Amazon!
Ligesom på Google, så starter ens produktsider heller ikke på side 1 på Amazon. Derfor er annoncering på Amazon én af de helt centrale strategier for at få salg i starten (på de rigtige søgeord!). Når salgene – og dermed en højere rangering – begynder at komme, kan du stille og roligt begynde at skrue ned for annoncebudgettet for de udvalgte søgeord – og dermed få en større avance på dine salg.
Har du dit eget brand? Så brug A+ Content til øget rangering
på Amazon
Som nævnt ovenfor er salgskonverteringer en af de helt store faktorer for rangering på Amazon. Derfor skal du som sælger gøre alt, hvad du kan, for at opnå netop det. Hvis du kan skabe en fortælling på din produktside og adressere brugernes problemer, vil de være mere tilbøjelige til at købe netop din løsning.
Til det formål er A+ Content (også kaldet EBC = Enhanced Brand Content) helt perfekt.