Hvad er Amazon FBA?

Forstå fordelene ved brug af den skalerbare løsning, Fulfillment by Amazon (FBA)
amazon fba

Hvad er Amazon FBA og FBM?

Fulfillment by Amazon” (FBA) betyder udført af Amazon. Det vigtigste for succes med e-handel er at kunne levere varer til dine kunder hurtigt og nemt, på tværs af landegrænser. Amazon FBA er alt i en løsningen for at dine kunder kan få sine varer hurtigt og nemt uanset hvor de befinder sig. 

Et ordrehåndtering system, forsendelses aftaler og lageropbevaring kan ofte være en tidskrævende projekt at istandsætte når du vil eksporterer DTC i et nyt og ukendt marked. Amazon har allerede ansat postbudene, betalt for huslejen og udviklet ordrehåndtering systemet, så du blot kan sende dine varer til Amazon, og de står for resten af købsprocessen. 

Med Amazon FBM undgår du naturligvis nogle af de gebyrer, du betaler for at have dine produkter lagret, pakket og sendt. Dog skal du være opmærksom på, at du nu selv står for kundeservice, returnering og refundering. Nu skal du selv betale postbudet, og leverer til tiden. Hvis du ikke leverer til tiden med FBM, får du advarsler og til sidst risiko for bortvisning fra Amazon. Derfor anbefaler vi altid FBA til de samarbejdspartnere vi hjælper på amazon.

Hvis du sælger med Amazon FBA, betaler du som sælger for forsendelsen og pluk samt pak gebyr til lageret. Priserne på ordrehåndteringerne og portoen afhænger af størrelsen og vægeten af dine varer. Du kan lære mere om FBA priser her.

 

Hvad er fordelene ved Amazon FBA?

1. Hurtig og problemfri forsendelse

Du kender helt sikkert følelsen af ​​frustration og mangel på tid til at klare alle ordrer hurtigt. Når man kommer til det niveau, hvor du får tonsvis af ordrer om dagen, begynder man at erkende et behov for logistiske forbedringer i sin virksomhed. Her Kan Amazon hjælpe med at lette på denne frustration.

2. Returhåndtering

Ved at bruge Amazon FBA kan du lade amazon stå for returhåndteringen, også hvis der ender med at opstå situationer hvor en kunde er utilfreds, så er det noget amazon nok skal klare. De håndterer returneringer, forsendelsesetiketter og logistik. Man skal dog betale et gebyr for hver returnering.

3. Amazon Prime

De fleste kunder på Amazon har et Prime medlemskab, dette betyder at de kan få fri fragt og retur på alle FBA produkter. Det betyder altså at din chance for konvertering er større, end hvis du skulle sende hvert et produkt fra Danmark direkte til slutforbrugeren.

4. Kundeservice

Som nævnt før tilbyder Amazon fremragende kundeservice. Derfor kan du lade dem håndtere dine kunder dagligt. Kundeservicen hos amazon er tilgængelige via chat, e-mail eller telefonopkald 24/7.
Nu har du mere tid til at fokusere på andre forretningsområder og lade amazon om at håndtere alle de mere tunge arbejdsopgaver.

5. Ubegrænset lagerplads

Når du har dit eget lager, skal du bruge strategier og kapital for at opretholde den bedste ordrekvalitet og samtidig hele tiden tænke over at bruge det effektivt. Men når du bruger Amazon FBA, gør de det for dig.

Bliv opdateret omkring salg på Amazon.
Direkte i indbakken.




    Kan Amazon FBA arbejde med multi-channels?

    Ja du kan koble dine forskellige distributionskanaler til Amazon FBA. Det vil sige, at det er ligegyldigt, om din ordre kommer via Instagram, Facebook, Amazon marketplaces eller din website – det hele kan samles hos et fjernlager, som Amazon FBA

    Hvordan får jeg et ”Prime-Logo” når jeg sælger på Amazon?

    Du får et ”Prime-logo” når du har sat dine varer til salg via Amazon FBA og de er lanceret på Amazons markedsplads. Når dit produkt er berettiget til logoet, vil dine kunder med Prime medlemskab, få gratis 2-dages levering. Når Amazon derudover også har sat deres logo på dit produkt, vil kunder dermed også vide, at det er Amazon, der står for pakning, kundeservice og levering, hvilket yder en ekstra garanti og tillid hos dine kunder. Med øget salg tilfølge!

    Er det trygt at fragte varer med Amazon FBA?

    Det er meget trygt. Når dine produkter er kommet til et af Amazons fulfillment-centre, vil de varetage dine produkter lige så omhyggeligt, som de gør med deres egne. Der ligger uhyre meget logistisk mesterarbejde bag organisationen og dette er noget, du som sælger ikke mindst kan drage nytte af, men derudover også roligt lægge din lid til.

    Hvordan foregår kundeservice med Amazon FBA?

    Når du tilmelder dig denne service, inkluderer Amazon et kundeserviceelement, der yder på alle de væsentlige parametre. For at du skal kunne udvikle din forretning bedst muligt, vil Amazon tage sig af al kontakt med kunder, returnering og refundering.

    Det er kundeservice, der kan ringes og skrives til både nat og dag. Derfor skal du ikke tænke på, om du skal hente en returforsendelse på posthuset, mens du eventuelt er taget på ferie.

    Relaterede artikler

    Amazon SEO
    Amazon SEO | Ranger øverst på Amazon

    Med optimal Amazon SEO kan I skabe mere profitable salg og eksponering

    Amazon A9 algoritme for rangering
    Amazon A9 Algoritme

    Forstå hvordan Amazons algoritme fungerer i søgeresultaterne